تاریخ : یکشنبه, ۲۲ تیر , ۱۴۰۴ Sunday, 13 July , 2025
4

ابراهیم‌پور: خوزستان، در شاخص فلاکت رتبه دوم را دارد/ در شاخص‌هایی همچون سرانه آموزشی، کیفیت تحصیلی و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، در رده‌های پایین کشوری قرار دارد/ ضرورت تدوین نقشه راه آموزشی استان

  • کد خبر : 3138
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۶
ابراهیم‌پور: خوزستان، در شاخص فلاکت رتبه دوم را دارد/ در شاخص‌هایی همچون سرانه آموزشی، کیفیت تحصیلی و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، در رده‌های پایین کشوری قرار دارد/ ضرورت تدوین نقشه راه آموزشی استان
استان خوزستان با وجود تولید حدود ۸۰ درصد انرژی و ۲۰ درصد کشاورزی کشور، در شاخص فلاکت رتبه دوم را دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کلیدی آموزش و پرورش بر لزوم اصلاح ناترازی ساختاری و بودجه‌ای در این مجموعه تاکید کرد.

فرشاد ابراهیم‌پور نماینده حوزه ایذه و باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی در این نشست امروز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مدیران و روسای آموزش‌ و پرورش مناطق و نواحی استان خوزستان اظهار کرد: با تبریک عید سعید غدیر خم بر نقش محوری آموزش و پرورش در توسعه پایدار استان خوزستان تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش محور اصلی تمام دستگاه‌های اجرایی است و باید در صدر ادارات کل استان خوزستان قرار بگیرد زیرا آینده‌سازان کشور از دل همین نظام تعلیم و تربیت پرورش می‌یابند.

وی با اشاره به کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، خواستار بازنگری جدی در سیاست‌های تخصیص منابع شد و افزود: در حال حاضر، تنها ۸.۹ درصد از بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص دارد که بیش از ۹۹ درصد آن صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود و فضای کافی برای ارتقای کیفیت باقی نمی‌ماند در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته، این سهم تا ۲۵ درصد نیز افزایش می‌یابد.

نماینده ایذه و باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان خوزستان با وجود تولید حدود ۸۰ درصد انرژی و ۲۰ درصد کشاورزی کشور، در شاخص فلاکت رتبه دوم را دارد، گفت: نبود توازن در نظام آموزش و پرورش خوزستان، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی استان است. خوزستان در شاخص‌هایی همچون سرانه آموزشی، کیفیت تحصیلی و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، در رده‌های پایین کشوری قرار دارد.

ابراهیم‌پور بیان کرد: ناترازی حکمرانی و ساختار اداری، چالش منابع انسانی و چالش زیرساختی و محیطی سه چالش اصلی آموزش و پرورش استان خوزستان است. ضروری است نقشه راه آموزشی استان تدوین و اجرا شود تا بر اساس شاخص‌های علمی و دقیق، مدیران مدارس انتخاب شده و فرآیندهای تصمیم‌گیری به دور از سیاست‌زدگی انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی در خصوص مولدسازی فضاهای آموزشی و استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای بازسازی مدارس، بر لزوم ریسک‌پذیری مدیران مناطق در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای تاکید کرد و گفت: نباید تمام بار تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت متمرکز باشد و باید منابع به مدارس و والدین واگذار شود و با استفاده از روش‌هایی همچون مدارس چارتری یا کوپن آموزشی، زمینه ارتقای کیفیت فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و انسجام و همدلی نمایندگان در پیگیری مسائل آموزش و پرورش استان افزود: امیدواریم با تلاش مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و همکاری همه‌جانبه مسئولان، آموزش و پرورش استان در سال‌های آینده جهشی محسوس در شاخص‌های کیفی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://diyarsanat.ir/?p=3138

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.