تاریخ : شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۴ Saturday, 6 December , 2025
1

ابراهیم‌پور : تلاش مجلس برای کاهش مدرک‌گرایی و ارتقای مهارت‌محوری دانشگاه‌ها/ حاجی بابایی: اساتید و دانشجویان باید درگیر حل مسائل واقعی صنعت و جامعه شوند

  • کد خبر : 4841
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۸
ابراهیم‌پور : تلاش مجلس برای کاهش مدرک‌گرایی و ارتقای مهارت‌محوری دانشگاه‌ها/ حاجی بابایی: اساتید و دانشجویان باید درگیر حل مسائل واقعی صنعت و جامعه شوند
نشست فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده‌پژوهی مجلس، با حضور رئیس فراکسیون، نایب‌رئیس مجلس و جمعی از اعضای فراکسیون و نمایندگان قوه مقننه و دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد و در جریان این نشست بر ضرورت نقش‌آفرینی مستمر دانشجویان و اساتید در تصمیم‌سازی‌های کلان آموزش عالی کشور تاکید شد.

در نشست فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده‌پژوهی مجلس، دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت نقش‌آفرینی مستمر دانشجویان و اساتید در تصمیم‌سازی‌های کلان آموزش عالی کشور تأکید شد. در این نشست که به میزبانی فراکسیون دانشگاهیان مجلس و در محل کمیسیون تلفیق انجام شد اعضای این فراکسیون، معاونان وزارتخانه های علوم و بهداشت و نمایندگان دانشجویان راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی را مطرح کردند.

فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی رئیس فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده‌پژوهی مجلس ، در این نشست با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر بین مجلس و بدنه دانشگاهی کشور، گفت: دانشگاه نباید از متن جامعه و تصمیم‌سازی جدا شود؛ اساتید و دانشجویان ما هر هفته در کلاس‌های درس حضور دارند و به‌خوبی از مسائل واقعی محیط دانشگاه مطلع هستند. اظهارات و دغدغه‌های مطرح‌شده در این نشست بسیار کارشناسی و اصولی بود و نشان از عمق درک دانشجویان نسبت به مسائل کلان آموزش عالی دارد.

نماینده مردم ایذه،صیدون، دزپارت و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بودجه آموزش عالی در کشور ادامه داد: سهم آموزش عالی از تولید ناخالص ملی کشور حدود سه‌دهم درصد است؛ یعنی تقریباً سه درصد از بودجه عمومی کشور به آموزش عالی اختصاص دارد. این رقم در کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا و اعضای OECD کمتر از این میزان است، اما مسئله اصلی ما کمبود بودجه نیست، بلکه نوع تعریف ما از توسعه و کارایی در نظام آموزش عالی است. در حالی‌که در ایران به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت حدود ۴۰ دانشگاه داریم، میانگین جهانی این رقم تنها چهار دانشگاه است.

ابراهیم‌پور با اشاره به بررسی مشکلات دانشجویان در سراسر کشور، اظهار داشت: مجلس تلاش می‌کند تا دانشگاه‌ها از مدرک‌گرایی فاصله گرفته و به سمت مهارت‌محوری و مأموریت‌گرایی حرکت کنند. این جلسه نیز در همین مسیر برگزار شد و مکمل آن تلاش‌ها است.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تأکید بر شکل‌گیری کارگروه‌هایی برای حل مشکلات دانشجویان، گفت: مطالبات دانشجویان در قالب ده محور مشخص دسته‌بندی شد؛ از جمله مباحث خوابگاه، رفاه و بیمه، حمل‌ونقل، وام، حقوق و بیمه اینترن‌ها و رزیدنت‌ها، ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی، وضعیت دانشجویان اتباع خارجی و کار دانشجویی. مقرر شد برای هر یک از این محورها کارگروهی تخصصی تشکیل و از سوی هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت دبیر مشخص شود.

ابراهیم‌پور در این نشست صمیمی با فرهیختگان دانشگاهی بر معرفی دو نفر از دانشجویان به عنوان نمایندگان و مشاوران فراکسیون در جهت حل مشکلات‌شان تأکید کرد و گفت: مجلس تلاش می‌کند با همکاری نمایندگان دانشجویان، بخش قابل‌توجهی از مشکلات آنان را حل کرده و ارتباطی رسمی و مستمر با بدنه دانشجویی کشور برقرار کند. همچنین مقرر شد، برای هر یک از محورهای مطرح‌شده، یک دبیر کارگروه دانشجویی تعیین شود تا جلسات پیگیری تا زمان بررسی لایحه بودجه ادامه یابد.

ابراهیم‌پور: مجلس در مسیر کاهش مدرک‌گرایی و ارتقای مهارت‌محوری دانشگاه‌ها است/ حاجی بابایی: اساتید و دانشجویان باید درگیر حل مسائل واقعی صنعت و جامعه شوند

وی با اشاره به رویکرد حمایتی مجلس نسبت به تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: مجلس خانه ملت است و به همان اندازه که ما نمایندگان مردم هستیم، شما نیز نمایندگان جامعه دانشجویی کشور محسوب می‌شوید. ما همه در یک مسیر حرکت می‌کنیم و هدف مشترک‌مان رسیدن ایران به قله‌های موفقیت است.

لینک کوتاه : https://diyarsanat.ir/?p=4841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.