مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به غیرحضوری شدن مکرر مدارس در مهر و آبان سال جاری به دلیل آلودگی هوا، گفت:
ادامه این روند میتواند آموزش دانشآموزان را با چالش جدی روبهرو کند و برای جبران آن نیاز به تجهیزات لازم و انتقال امتحانات نوبت اول به اواخر دی هستیم
سه ماه تابستان، همکاران ما در قالب پروژه مهر با تلاش گسترده زمینهای فراهم کردند تا سال تحصیلی جدید با آرامش و بدون دغدغه آغاز شود.
با سازماندهی دانشآموزان و بیش از صدها معلم و مدیریت نقل و انتقالات، آغاز مهر 1404 از نظر تخصصی مطلوب بود.
با وجود آمادهسازیها، در شب بازگشایی مدارس تصمیم بر برگزاری کلاسها بهصورت مجازی شد و طی سه روز ابتدایی مهر، مدارس غیرحضوری بودند؛ آبان نیز بهدلیل تشدید آلودگی هوا، مقاطع ابتدایی و متوسطه اول غیرحضوری شدند و این وضعیت آموزش استان را دچار تأخیر کرد.
آموزش هیچگاه تعطیل نمیشود، اما بر کسی پوشیده نیست که آموزش مجازی نمیتواند جایگزین تعامل و کیفیت کلاسهای حضوری شود.
مدارس خوزستان در مقایسه با سایر استانها همواره تحت فشار تعطیلات ناشی از آلودگی هستند؛ سال 1403–1402 افزون بر تعطیلات تقویمی، 17 روز مدارس غیرحضوری بود، سال 1404-1403 این رقم به 25 روز رسید و سال جاری نیز علاوه بر آن 17 روز معمول، تاکنون چند روز مهر، آبان و حتی آذر غیرحضوری بودهایم.
با هشدار نسبت به افزایش احتمالی تعطیلات سال آینده، گفت: اگر آلودگی هوا تشدید شود، شاید نتوانیم حتی چهار روز آموزش حضوری پایدار داشته باشیم؛ در این صورت عقبماندگی تحصیلی گسترده میشود، ما در آستانه امتحانات نهایی و کنکور هستیم و تربیت نیروی انسانی کیفی در گرو آموزش حضوری است.
کلاسهای درس نیازمند پنجره دوجداره و دستگاه تصفیه هوا هستند، این اقدام فراتر از ظرفیت استان است و باید در سطح ملی برای آن تصمیمگیری شود. در همینباره نامهای به وزارتخانه ارسال کردهایم.
وی از درخواست رسمی استان برای اعمال سهمیه پنج درصدی کنکور خبر داد و اضافه کرد: در مواردی همچون سیل، زلزله و حوادث طبیعی، شورای عالی آموزش و پرورش سهمیه حمایتی اختصاص میدهد، خوزستان به دلیل شرایط ویژه آلودگی هوا، مستحق چنین مصوبهای است.
با اشاره به اینکه امتحانات نوبت اول از اوایل دی آغاز میشود، گفت: پیشنهاد ما این است که امتحانات به دهه پایانی دی ماه منتقل شود تا بتوانیم حداقل 20 روز دیگر برای جبران عقبماندگیها فرصت آموزشی داشته باشیم.















