تاریخ : شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۴ Saturday, 6 December , 2025

اخبار ویژه

0
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در برنامه زنده رادیویی "ایستاده تا همیشه" :

در آموزش‌وپرورش به دنبال یادگیری پایدار هستیم/پرورش و تربیت دانش‌آموزان در مجازی با مشکلاتی مواجه است/معلمان در تقویت خودباوری و افزایش اعتماد بنفس دانش‌آموزان نقش مهمی دارند/مدیران دانش‌آموزان را در مسائل مدرسه مشارکت دهند

  • کد خبر : 5502
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۶
در آموزش‌وپرورش به دنبال یادگیری پایدار هستیم/پرورش و تربیت دانش‌آموزان در مجازی با مشکلاتی مواجه است/معلمان در تقویت خودباوری و افزایش اعتماد بنفس دانش‌آموزان نقش مهمی دارند/مدیران دانش‌آموزان را در مسائل مدرسه مشارکت دهند
ناصر علی‌فر مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان شامگاه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴در برنامه زنده رادیویی "ایستاده تا همیشه" اظهار کرد: یکی از رویکردهای مورد تاکید وزیر آموزش‌وپرورش تحقق شعار "هر دانش آموز یک نقش، هر دانش‌آموز یک تشکل" است که این مهم در تشکل‌هایی مانند سازمان دانش‌آموزی و تشکل دانش‌آموزی محقق می‌شود.

ناصر علیفر اظهار کرد : باید مسائل مهم فرهنگ عمومی، مسائل زیست محیطی، کمک به همنوعان و…. را به دانش‌آموزان بیاموزیم. در کشورهای توسعه یافته نیز بیشتر آموزش‌ها در دوره ابتدایی حول محور آموزش تفکر انتقادی، حل مساله و تاب آوری قرار دارد.

به گفته علی‌فر، دانش‌آموزان، اولیا و کادر مدرسه همچون مدیر، مربی و معلم سه ضلع مثلث آموزش هستند. نقش همه این مولفه‌ها در تقویت روحیه همکاری بسیار پررنگ است.

وی افزود: باید با رعایت نکات ایمنی لارم، مسئولیت‌هایی را به دانش‌آموزان واگذار کرد. از مدیران مدارس نیز انتظار می رود دانش‌آموزان را در فعالیت‌های مدرسه مشارکت دهند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به طرح “سه میم” تصریح کرد: طرحی با عنوان “سه میم” ارتباط مدرسه، مسجد و منزل در آموزش‌وپرورش وجود دارد که هرچه ارتباط این سه مکان بیشتر باشد اهداف تربیتی و آموزشی با کیفیت بهتری به سرانجام می رسد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه کانون تعلیم و تربیت است، خاطر نشان کرد: ما در آموزش‌وپرورش به دنبال یادگیری پایدار هستیم یادگیری پایدار به معنای تغییر رفتار است اگر یادگیری منجر به تغییر رفتار نشود صرفا حفظیات صورت گرفته و پس از چند روز به فراموشی سپرده می شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: از خانواده‌ها انتظار داریم بر روند آموزش دانش‌آموزان نظارت داشته باشند چراکه از سویی سبب تثبيت آموخته‌ها و از سویی دیگر کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه ارتباط دانش‌آموزان با مسجد سبب تکمیل فعالیت‌های تربیتی و حتی آموزشی می گردد، ادامه داد: قسمت اعظمی از آموزش و تربیت در مدرسه و قسمت دیگری در مسجد و منزل صورت می گیرد. این طرح سبب می شود تا دانش‌آموز صرفا میان مدرسه و منزل محصور نباشد.

به گفته علی‌فر، معلمان در تربیت دانش‌آموزان نقش مهمی دارند چراکه دانش‌آموزان آنها را الگوی خود قرار می دهند و تلاش می کنند تا از رفتار و گفتار معلمان خود الگوبرداری کنند. این فرصتی است تا معلمان مهارت‌های زندگی‌را به دانش‌آموزان بیاموزند.

وی ادامه داد: معلمان در تقویت خودباوری و افزایش اعتماد بنفس دانش‌آموزان نقش مهمی دارند و می‌توانند با ارائه بازخوردهای مثبت این حس خودباوری را تقویت کنند.

علی‌فر با تاکید براینکه در آموزش مجازی تربیت دانش‌آموزان مشکل است، خاطر نشان کرد: در آموزش‌وپرورش طرحی با نام “ایما” داریم که در این طرح ،یک روز مسئولیت‌های مدرسه مانند حضور و غیاب، امور بوفه، مرور دروس و سایر مسائل به دانش‌آموزان سپرده می شود. از مدیران درخواست می کنیم پس از حضوری شدن مدارس این طرح را در مدارس اجرایی کنند.

وی ادامه داد: در استان خوزستان فرصت طلایی آموزش از مهر تا آذر است که امسال بیشتر این روزها درگیر آلودگی هوا و مجازی شدن آموزش بودیم. در مدارس آموزش به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد که بخش غیر مستقیم همان ارتباط تعاملی با دانش‌آموزان است.

علی‌فر تصریح کرد: همه مردم استان خوزستان به ویژه اولیا و معلمان نگران آموزش‌های مجازی هستند چراکه دانش‌آموزان در امتحانات نهایی و کنکور سراسری باید با دانش‌آموزان سراسر کشور رقابت کنند. از سویی دیگر می دانیم که استفاده از فضای مجازی ممکن است ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص تقویت روحیه مقاومت دانش‌آموزان گفت: در راستای تقویت روحیه مقاومت نوآموزان، درکتب پیس دبستانی از مفاخر علمی و پهلوانان همچون شهید علی هاشمی نامبرده شده است همچنین قهرمانان بومی و محلی که در حوادث مانند زلزله و سیل نقش آفرینی کردند در کتب پیش دبستانی معرفی شده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: باید کارگاه‌های تاب آوری اقلیمی مانند لزوم مصرف درست انرژی و مواجهه صحیح با بحران‌ها آموزش داده شود.به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستیم که خصائل اخلاقی را به فرهنگ تبدیل کنیم.

به گفته وی، دو بسته با عنوان”ایرانمون” و “از ایرانمون دفاع می‌کنیم” در مدارس متوسطه دوم توزیع شده و پس از حضوری شدن مدارس در سایر مقاطع نیز توزیع خواهد شد.

لینک کوتاه : https://diyarsanat.ir/?p=5502

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.