ناصر علیفر، مدیرکل آموزش و پرورش استان، در نشست مدیران مدارس منتخب طرح نماد با تشریح رویکردهای مدیریتی و تربیتی آموزش و پرورش اظهار کرد: کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اولویت اصلی مجموعه تعلیم و تربیت استان است و وظیفه انسانی، ذاتی و سازمانی ما، توجه ویژه به دانشآموزان در معرض آسیبهای اجتماعی است.
وی با اشاره به سه محور اصلی سخنان خود شامل ماموریتها، نماد و مدیریت هوشمند افزود: مدیران مدارس باید از هر نظر بهروز باشند، چراکه ما با انسان سروکار داریم. مدیریت مؤثر نیازمند سعه صدر، ذهنیت باز، روحیه منعطف و قدرت خلاقیت است. صبر و بردباری صرفاً تحمل نیست؛ بلکه به معنای داشتن ذهنی پویا و رها از محدودیتهای ذهنی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه “مدیریت، علم و هنر است”، گفت: تمام فعالیتهای مدیران باید معطوف به مأموریت آموزشی و تربیتی باشد. نرخ گذر، پوشش تحصیلی، ارتقای یادگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی مهمترین مأموریتهای ما در مدارس هستند.
علیفر با اشاره به وضعیت آموزش در کشور و برنامههای دولت چهاردهم اظهار کرد: در هیچ دورهای آموزش و پرورش بهعنوان اولویت نخست دولت قرار نگرفته بود، اما دولت چهاردهم و شخص آقای دکتر پزشکیان آموزش و پرورش را اساس توسعه پایدار میدانند. طی دو هفته آینده نیز هیأت دولت به ریاست ایشان در خوزستان حضور خواهند یافت و بخش عمدهای از وقت خود را به مسائل آموزش و پرورش اختصاص میدهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت “نماد” و نقش رصد و پایش اشاره کرد و گفت: مهمترین متغیر در تعامل با دانشآموزان، فرکانس ارتباطی است. اگر نتوانیم با زبان دانشآموزان صحبت کنیم، جذب و اقناع آنها دشوار خواهد شد. هویت انسانی و انساندوستی در این مسیر یاریگر ماست.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خطاب به مدیران مدارس افزود: بهترین بازوی شما در مدرسه معلمان هستند. تکریم معلم و توجه ویژه به او، نقش تعیینکنندهای در کیفیت آموزشی و تربیتی دارد. مشارکتپذیری و استفاده از ظرفیت همه اعضای مدرسه، اثر پروانهای دارد و میتواند مسیر مدرسه را متحول کند.
علیفر در بخش پایانی سخنان خود سبک مدیریت را مورد تأکید قرار داد و گفت: بخش عمده آسیبهایی که دیدهایم ناشی از مدیریتهای سنتی و نادیده گرفتن احساسات دیگران است. استفاده از نظریه هوشهای چندگانه در مدیریت مدارس ضروری است. مدیر باید نیاز و ذائقه جامعه هدف خود را بشناسد و هوشمندانه تصمیمگیری کند.
وی سه نوع هوش مهم در مدیریت مدرسه را هوش میانفردی یا اجتماعی، هوش درونفردی و هوش منطقی–تحلیلی برشمرد و افزود: تصمیمگیریها باید مبتنی بر داده باشد. بسیاری از خطاها نتیجه اتکا به دادههای جزیرهای است. زیربنای مدیریت صحیح، شناخت خود، شناخت دیگران و تحلیل منطقی اطلاعات است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان همچنین اعلام کرد: اعتبارات سرانه فضای ورزشی به ۷۴ مدرسه هدف طرح نماد اختصاص خواهد یافت و نیمی از اعتبارات مسئولیتهای اجتماعی به حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی هدایت میشود.»















